
Het aflezen van de oliedruk is best iets waar je handig in moet zijn. De meeste voertuigen is het zo dat de oliedrukmeter na een koude start staat. Zelfs als de motor stationair draait. Wanneer er een stuk gereden is, dan zal je zien dat wanneer je bij een stoplicht even moet wachten, dat de meter naald een stuk lager zal staan. Wat is een oliedrukmeter eigenlijk en hoe werkt deze precies? Op deze pagina kun je daar meer over lezen.
Wat is een oliedrukmeter?
Een oliedrukmeter ook wel oliedruk sensor genoemd, deze sensor zorgt ervoor dat de druk van de olie door de motor heen wordt gepompt wordt gecontroleerd. Wanneer de oliedruk verandert zal de sensor dit doorgeven aan het meldingssysteem van de motor om jou een waarschuwing te geven hierover.
Hoe werkt een oliedrukmeter?
Hoe een oliedrukmeter werkt is helemaal afhankelijk van het type drukmeter dat erin zit. Hierin heb je twee soorten. De elektrische oliedrukmeter en de mechanische oliedrukmeter.
De Mechanische drukmeter
Bij een mechanische oliedrukmeter wordt er gebruik gemaakt van een veer. Deze veer werkt onder invloed van de druk van de olie. Een opgerolde buis die ook wel en lamp wordt genoemd, wordt aan de buitenkant van de behuizing van de meter vastgemaakt.
Net als aan de koppeling aan de onderkant van de naald. Onder druk komt de olie bij de zogenaamde lamp terecht. Door de druk die hierop komt te staan is de oliedruk naald op je dashboard in staat de juiste oliedruk weer te geven. Of ben je op zoek naar een insteekzaag?
Een elektrische oliedrukmeter
Bij een elektrische oliedrukmeter wordt er een verzendeenheid en een circuit gebruikt om de elektrische signalen af te kunnen geven naar de meter. Dit wordt gedaan door middel van een draad gewikkelde. Door deze onderdelen kan het systeem ervoor zorgen dat de indicator naald in beweging wordt gebracht. Die kan dan weer de juiste druk weergeven op het dashboard.
Hoe weet je of je meter niet meer goed werkt?
Er zijn drie symptomen waaraan je zou kunnen herkennen dat je oliedrukmeter niet meer helemaal fris is. Het meest voor de hand liggende symptoom is wanneer er helemaal geen oliedruk meer weergegeven wordt. Dan kun je er meteen vanuit gaan dat de drukmeter kapot zal zijn.
Aan de andere kant kan het zijn dat er een veel te lage druk wordt weergegeven. Hier kan het zijn dat de oliedruk gewoon te laag is, maar het kan ook heel goed zijn dat de oliedrukmeter het begeven heeft of dat er een storing plaatsvindt in het systeem dat de oliedruk meet.
Als derde symptoom kan er een te hoge druk worden aangegeven. Dit kan doordat er te veel olie in zit, maar ook gebeurd dit wanneer de oliedrukmeter kapot is gegaan. Ook zou het kunnen duiden op een storing in het oliedruksysteem. In alle drie de gevallen is het verstandig om hier een monteur naar te laten kijken. Die zal dan gaan kijken waar het probleem zit. In sommige gevallen moet de olie ververst worden, in andere gevallen zal er een andere oliedrukmeter geplaatst moeten worden.
De beste 5 oliedrukmeters
Bahco Oliedrukmeter

Universele auto oliedrukmeter

MSW Oliedrukmeter

Autostyle oliedrukmeter

Veethree Black Premier
